Ads 468x60px

Tuesday, January 26, 2016

Ambrose Mudi: Seniman Agung Kadazandusun tinggalkan legasi seni muzik

Oleh HENRY BATING


ALLEN Max mengepos ke dalam Facebook jam 11.33 pagi 24 Jan 2016. Hari itu adalah Ahad dan Allen meminta semua kenalan ayahandanya, Ambrose Mudi untuk mendoakan kesembuhan seniman Kadazandusun itu yang baru dimasukkan ke bahagian kecemasan Hospital Keningau kerana serangan jantung.

“Keadaannya (ayah) sekarang stabil tapi hanya boleh bercakap dan bergerak sedikit sahaja,” catat Allen yang juga penggiat seni suara dan seni muzik.
Kira-kira 7.00 pagi Isnin, 25 Jan 2016, Allen mengepos lagi memohon kepada rakan-rakan dan kenalan mendoakan kesembuhan segera bagi ayahnya, Ambrose Mudi. Tapi belum tiga jam kemudian menjelang 10.00 pagi, Allen mengepos berita duka.
“Terima kasih atas doa-doa kalian untuk bapa saya Ambrose Mudi sejak kelmarin. My dad, the legendary singer yang popular dengan lagu-lagu Kada Lihuai Janji Toh, Aiso Koruhang Modop, Kada Mombit-Kombit, Nung Noilaan Ku has passed away peacefully this morning at Hospital Keningau. His 65th birthday was just three days ago,” catat Allen.
Kira-kira 2.30 petang, Allen mengepos bahawa jasad ayahnya sudah berada di rumah mereka di Kg Galiung, Tambunan tepatnya di suatu lereng puncak SMK Nambayan, sekolah menengah di mana Ambrose Mudi pernah menjadi Pengetua (1992-1998).

Perkhabaran Ambrose sudah semestinya menjadi perhatian kami kerana baru kelmarin dulu, 23 Jan 2016, bersamaan Sabtu, 9.03 pagi, Ambrose Mudi menghantar pesanan Whatsapp kepada penulis menyatakan mengenai buku autobiografinya yang sedang kami susun.
Ambrose telah meletakkan sasaran Kaamatan Mei 2016 untuk melancarkan buku autobiografinya. Dalam pesanan itu Ambrose telah menyebutkan nama-nama yang sebaiknya hadir ketika pelancaran itu. Majlis pelancaran itu telah dijadualkan dikendalikan anaknya, Lisa Sabrina.
Pesanan itu adalah rentetan daripada pertemuan penulis dengan Ambrose Mudi di kediaman ladangnya di Kemabong 1 Jan 2016. Selepas bersara dari perkhidmatan pendidikan dengan jawatan terakhir Pengetua SMK Kemabong, Ambrose menjalankan usaha agrobisnes dan peruncitan.
Di samping Supermarket Mini Butitin yang menempati rumah kedai bertingkat, Ambrose dan keluarga turut mengusahakan ladang kelapa sawit, kolam rekreasi dan studio rakaman muzik yang telah menghasilkan banyak album kaset para penyanyi setempat.

Perjalanan hidup Ambrose Mudi (1951-2016) telah diabdikan sepenuhnya dalam pembangunan seni suara, seni muzik dan pemartabatan peralatan seni muzik tradisi pelbagai etnik di Sabah khususnya Kadazandusun. Ambrose Mudi adalah seniman yang berkerjaya sebagai guru. Malahan deretan pencapaian Ambrose Mudi selama hidupnya telah meletakkan Ambrose sebagai seniman yang teragung setakat ini dalam kalangan masyarakat Kadazandusun.
Ambrose Mudi merupakan Johan Bintang Remaja Kota Kinabalu 1972, memimpin kumpulan vokal ‘Rustproof Sepecies’ yang mewakili Sabah dalam Pertandingan Bintang RTM di Angkasa Puri, Kuala Lumpur (1980) dan pembimbing yang telah mengangkat bakat seni muzik dan seni suara bintang legenda bersuara emas, Datuk John Gaisah (mendiang).
Penggiat dan peminat seni suara Sabah era 1970-an dan 1980-an sudah pasti mengingati nama Ambrose Mudi, tokoh seni yang berasal dari Tambunan ini.

Dalam majlis rasmi, Ambrose Mudi merupakan penggubah lagu tema bertajuk ‘Selamat Hari Jadi’ untuk Sambutan Hari Jadi Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri Sabah (1987). Ambrose Mudi juga adalah Penerima Anugerah ‘Kembara Muzik’ Sabah yang telah disampaikan YAB Ketua Menteri Datuk Musa Haji Aman (2011) di Auditorium Yayasan Sabah.
Di peringkat kebangsaan dan antarabangsa, Ambrose Mudi mewakili Malaysia ke Simposium of The International Musicology Society and Festival of Music di Melbourne, Australia (28 Ogos – 2 September 1988). Ambrose Mudi membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Sompoton’.

Ambrose Mudi juga mewakili Malaysia ke Asian Music Conference di Tokyo, Jepun atas jemputan Japan Foundation. Di persidangan itu, Ambrose Mudi diminta memperkenalkan alat muzik Sompoton dan alat-alat muzik tradisi lain dari Malaysia
Menyusul persidangan itu, Ambrose Mudi kemudian terpilih menyertai Asia-Pacific Institute for Broadcasting  Development (AIBD) untuk mengikuti Kursus Penerbitan TV Pendidikan. Kursus itu dijalankan di Institut Penyiaran Tun Abdul Razak (IPTAR), Jalan Ampang, Selangor 15 September – 7 November 1980.
       Ambrose Mudi yang lahir di Kg Daar, Tambunan 22 Januari 1951 merupakan artis pertama merakamkan lagu dalam dialek Dusun. Ambrose Mudi juga adalah penyanyi Kadazandusun pertama membuat persembahan secara langsung di televisyen RTM. Ambrose Mudi muncul sebagai penyanyi Top Dusun 1970-76 berdasarkan sambutan pendengar melalui siaran radio Kadazan, jualan piring hitam dan kaset serta jemputan pelbagai penganjur ke pertunjukan konsert.
Namun kejayaan manis dalam usia awal 20 tahun itu dicapai dengan keringat, keazaman dan kesungguhan. Ketika itu, jalan raya Penampang – Tambunan baru sampai ke Gunung Emas, yakni pertengahan perjalanan antara dua daerah bersebelahan itu.

Pada ketika itu, Ambrose Mudi baru memulakan profesi guru di St David Primary School Toboh, Tambunan sebelum memasuki Maktab Perguruan Gaya Kota Kinabalu (1971-72). Ambrose terpaksa berjalan kaki mudik ke hulu kira-kira tiga jam dari Kg Sunsuron, Tambunan ke Gunung Emas.
Dari Gunung Emas ke Kasigui, Penampang terdapat kenderaan berkala yang boleh dinaiki para penumpang. Di ibu negeri, Ambrose dibimbing oleh mentornya Datuk Justin Stimol yang merupakan penyanyi Top Kadazan pada ketika itu. Melalui Justin, Ambrose memulakan langkah ke studio RTM.
Selesai pengajian maktab dengan pengkhususan pengajian seni muzik, Ambrose Mudi ditempatkan bertugas di SMK Pekan Tambunan (1972-75). Kemudian dipindahkan ke SMK Sipitang (1976-78). Selepas itu Ambrose Mudi ditempatkan di Bahagian Sebaran Pendidikan di Kota Kinabalu.
Demi meningkatkan pengetahuan dalam bidang pendidikan seni muzik, Ambrose Mudi kemudian ditawarkan mengikuti Pengajian Diploma Seni Muzik di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras (1978).

Empat tahun kemudian, Ambrose Mudi ditawarkan cuti bergaji dengan biasiswa Kerajaan Persekutuan untuk menempuh pengajian Pendidikan Seni Muzik Peringkat Ijazah Sarjana Muda dan Ijazah Sarjana (Master) di Southern Illinois University at Carbondale Illinois USA.
Sekembali dari Amerika, Ambrose Mudi dilantik menjadi Penolong Pengarah Pendidikan (Unit Seni dan Rekreasi) 1986-91.

Ambrose Mudi menjadi panel penggubalan kurikulum pendidikan muzik, melatih guru-guru dan membentuk kumpulan koir di banyak sekolah. Di samping itu Ambrose Mudi berjaya memuatkan unsur-unsur budaya muzik tempatan Sabah ke dalam silibus Pendidikan Muzik di sekolah-sekolah di Malaysia.

Ambrose Mudi menjadi pengasas kepada Sugandoi Kaamatan dan irama rentak gong Sumazau dalam lagu-lagu ciptaannya telah menjadi ikutan kepada ramai penggubah lagu tempatan sehingga sekarang.
Ambrose Mudi dikurniai tujuh anak hasil perkahwinan dengan Wong Lee Lee @ Lily dan Emilda Lee Kong Sang. Anak sulong ialah Linda, diikuti Andrew @ Atama, Arnold, Lisa, Allen, Aldrin Aeron @ Kandawai dan Amanda Avril @ Sunsulit.





Piring Hitam oleh Ambrose Mudi
Dengan izin,
Oleh HENRY BATING.

Friday, June 19, 2015

Bakat Warga Pamilaan Villa


Kampung Pamilaan memiliki ramai individu berbakat dalam pelbagai bidang seperti bermain alat muzik, moden dan tradisional, nyanyian dan sebagai. Dalam entry kali ini dalam kategori Hiburan, Admin cuba mengetengahkan beberapa individu yang berbakat dalam bidang nyanyian pula, Antaranya ;

Id Pagandadan - Cover Live oleh James J. Bating



Rumandawi- Rosiah John



Pointopot Tupusku - DJ Stanza


Edvilito Edward- Tulun Taparu


Liguari Martin - IYA NOH

Wednesday, June 17, 2015

GEORGE SADANGKAT DALAM INGATAN KASIH

Oleh : DR HENRY BATING

Tanggal 17/6/15 ini - GEORGE SADANGKAT diperkirakan berumur hampir genap 60 tahun. George pergi menghadap Tuhan dan meninggalkan selama-lamanya umat Pamilaan yang pernah dia abdikan dalam pelayanan ketika hayat mudanya. 

Moga engkau damai dalam perjalanan baru mu, saudara terhormat dan termulia kami GEORGE SADANGKAT dalam menghadap kehidupan kekal di sisi Allah Bapa di surga.

George yang diperkirakan lahir pertengahan 1950-an adalah angkatan kedua anak Pamilaan yang cemerlang dalam pelajaran menyusul Francis Sadiang dan St Theresa Sarat.

George lulus dengan baik Form Five (MCE) di SFX Keningau dalam pertengahan 1970-an. Sejurus kemudian George terbuka hati mengikuti program Aspiran bagi persediaan kemasukan ke seminari untuk menjadi Rev. Father.

George anak tunggal kepada ayah kandungnya, Sadangkat dengan ibunya Langot Bakiyang sudah pasti berhadapan dengan suatu cabaran yang besar untuk mendapatkan restu bagi memilih jalan hidup menjadi paderi. 

Ketika itu George sudah menjadi anak tiri kepada Matanggun Dantal setelah kepergian ayah kandungnya dan menjadi abang kandung seibu kepada Jovita Matanggun. Dalam kehidupan remajanya, George juga banyak dinaungi oleh bapa saudaranya, John Ejah Gitik.

George menerima takdir untuk tidak meneruskan panggilannya ke seminari. George lalu mengabdikan kehidupannya di Pamilaan sebagai anak kampung sambil mencari peluang pekerjaan setingkat kelulusannya. Pada waktu yang sama, George aktif membantu Katekis Jonas Bating Kilam dalam ibadat sabda di Gereja St Pius di Batu 14 dan melaksanakan aktiviti kebeliaan.

George mengasaskan Catholic Youth Association (CYA) St Pius untuk melaksanakan peranan koir, mengiring perjalanan doa ketika bulan rosari, mengadakan caroling dan membentuk pasukan bolasepak CYA.

CYA pimpinan mendiang George Sadangkat telah mengambil peranan menyebarkan khabar gembira kelahiran Yesus melalui caroling tahunan setiap menjelang Krismas yang merangkumi lima buah kampung iaitu Pamilaan, Tepoh, Lindopon, Pangalat dan Mosolog.

Dalam arena bolasepak, George yang berkeadaan sebahagian anggotanya kurang upaya, tetap tangkas menjadi penjaga gawang pasukannya. Ketika itu setiap minggu padang sekolah St Pius ramai dengan perlawanan bolasepak. 

Terdapat pasukan beragama Islam Batu 14, pasukan Pangalat, Pasukan Timor dan CYA Pamilaan yang bergabung dengan Mosolog, sebahagian Pangalat dan Ulu Tepoh.
Pasukan CYA menjadi pasukan yang disegani kerana hampir pasti memenangi setiap perlawanan yang dihadapi. Jikapun kurang cemerlang, hanya seri, kalah tipis atau kalah teruk disebabkan para pemain yang masih palau-palau aramaiti.

George kemudian menjadi pemain gantian kepada penjaga gawang utama, Ambit Sudangking dari Mosolog. Para pemain CYA kemudian begitu dihormati umat Kg Pamilaan sehingga terkadang jika kebetulan ada keramaian selepas perlawanan, mereka amat diraikan.

Pasukan CYA amat disegani oleh tiga pasukan tadi dengan adanya Jasri Ejah sebagai penyerang yang hampir tidak pernah mengecewakan penyokong untuk membawa bola membolosi gawang pihak lawan. CYA juga memiliki pemain pertahanan, Primus Kintang dan pemain tengah, Sukim Sarat yang memiliki kelengkapan bermain ketika itu. Primus dan Sukim adalah dua belia Pamilaan yang pertama membeli kasut bola, Adidas/ Puma. 

Dalam barisan pemain CYA, turut beraksi ialah Johny Borok, Mumin Gunting dari Mosolog, Jokin Gamin dari Pangalat, Polus Masundang dari Tepoh, Jumin Galayun, Vitus Kaling dan adiknya Dewin dll.

Kira-kira pada tahun 1978, George menerima tawaran pekerjaan menjadi kerani surat beranak di Hospital Daerah Keningau. Pun begitu George masih berulang-alik ke Pamilaan setiap hujung minggu untuk melaksanakan aktiviti kegerejaan.

Kira-kira tahun 1980, George mendirikan rumah tangga dengan Bona James Batik.

Pada tahun 1983, gereja berpindah ke Toud dengan nama St Peter, mengambil sempena nama Rev Fr Peter De Wit, mantan Rektor Paroki Tenom yang mati dibunuh di Kudat. George menjadi Pengerusi Dewan Gereja. George juga menjadi pengerusi penganjur perasmian gereja yang disempurnakan Rektor Paroki, Rev Fr Francis Tsen.

Atas asuhan George, St Peter mampu menghantar kumpulan ke Pesta Koir peringkat paroki Tenom dan menjadi johan pada tahun 1984. Kemudian Krismas pada tahun itu, St Peter dipercayakan menjadi tuan rumah Pesta Koir Krismas Paroki Tenom dengan George menjadi pengerusi penganjur. St Peter ketika itu menjadi naib johan menyusul St Anthony yang turut menghantar penyertaan.

Dalam testimoninya, Herman Bating amat mengagumi sifat motivator George. Kata Herman, satu perkara yang tak dapat saya lupakan tentang mendiang George Sadangkat ialah sewaktu kami mengikuti pertandingan koir peringkat Paroki Tenom. Kami pada waktu itu cuma memakai pakaian koir hitam putih dengan nektai sahaja. Dan kami merasa lemah semangat bila melihat peserta lain memakai pakaian serba lengkap dengan stail terkini waktu tu. Tetapi mendiang George berjalan dan membisik kepada kami satu persatu dan menyatakan! Kamu jangan gentar dengan mereka! Itu cuma pakaian mereka tapi sebenarnya mereka itu bukan hebat, katanya. Itu membuatkan kami bersemangat semula dan akhirnya kami mendapat johan dalam pertandingan koir peringkat Paroki Tenom pada tahun 1984 dan mewakili paroki ke pertandingan peringkat pedalaman di Keningau pada tahun yg sama. Wakil Tenom pada waktu itu ialah St Anthony Tenom, St Peter Pamilaan dan St Anne Kalamatoi, Kemabong. Tema pada waktu itu ialah: 'Perdamaian Lahir Dari Hati Baru'.  Itulah betapa kuatnya karisma mendiang George ini. Jasa dan pengorbanan arwah George ini tak dapat dinafikan. Amen.

Dalam bidang kemasyarakatan, George juga adalah orangnya yang mengajukan permintaan kepada YB Datuk Kadoh Agundong yang ketika itu adalah menteri kabinet Sabah untuk mendapatkan satu set alat muzik. Kumpulan Band Pamilaan kemudian aktif sehingga pernah dipanggil ke kampung lain.

George yang telah membangunkan rumah kediaman dekat Kg Kauraan Keningau kemudian menumpukan sepenuhnya tugas dalam perkhidmatannya. George telah bertukar ke bahagian pentadbiran Jabatan Penjara Keningau, kemudian ke Pejabat Daerah Kecil Sook dan Pejabat Daerah Nabawan.

GEORGE SADANGKAT adalah nama penting penggerak belia yang tidak boleh tidak, harus ada dalam lipatan sejarah perkembangan masyarakat Kg. Pamilaan.

GEORGE SADANGKAT, terberkatilah engkau. Dirimu, semangat mu dan pengorbanan mu, tidak akan pudar dalam ingatan kami, engkau akan sentiasa dalam kenangan kami, dan tidak akan pernah luput di dalam hati sanubari kami.

Berangkatlah engkau dengan damai dan tenang wahai saudara kami GEORGE SADANGKAT, kami akan selalu mendoakan mu dan keluarga mu, sekarang dan selamanya. AMEN.






Thursday, March 20, 2014

Kolam D’Sebrang pintu masuk pelancongan Zon Utara Melalap

Siri II

Oleh HENRY BATING

KOLAM D’Sebrang yang telah menjana puluhan ribu ringgit hasil penyertaan pertandingan memancing Februari kalangan pengunjung kiranya dapat melanjutkan lawatan ke pelbagai lokasi menarik yang sedang lalu bakal menjadi pintu masuk ke pelbagai destinasi pelancongan yang ada di Zon Utara Melalap. Laluan pelancongan itu bakal direalisasikan apabila zon itu mula menerima kehadiran pelancong sempena Tour de’ Pamilaan 2014 (TdP2) pertengahan tahun ini. Pelbagai destinasi itu melibatkan Pamilaan, Ulu Tepoh, Lindopon, Pangalat, Jawa dan Sumbiling.
Pengusaha Kolam D’Sebrang, Zamri Hj Hashim berkata sejak dibuka tahun lalu, pihaknya telah menerima kunjungan ramai dan adalah baik bagi dimajukan di zon itu.

Pelbagai destinasi yang ada ketika ini termasuklah Taman Rekreasi Batu 15, Kebun Rekreasi Lindopon, lokasi kapal perang terhempas di Ulu Pangalat,  Taman Rekreasi, Perkemahan dan Perkelahan Sukim Sarat, Piolungan pertemuan dua kuala sungai, Tapak Perkemahan Leo, Perkampungan Tradisi Pamilaan Villa, kubu tentera Jepun di Mosolog dan Taman Banjaran Crocker Ulu Sumbiling.

Demi merealisasikan hasrat tersebut dengan lancar, Pemimpin Kemajuan Rakyat (PKR) Melalap, Simon Mamat meminta Persatuan Alumni St Pius yang menyelaras tempat-tempat berkenaan agar mengemukakan butiran tarikan setiap lokasi bagi membolehkan pentadbiran daerah memasukkan zon berkenaan ke dalam peta destinasi pelancongan daerah Tenom.
BELIA menjadi sebahagian tonggak
 memulihara destinasi pelancongan.


“Pentadbiran daerah memang mengambil berat terhadap kewujudan pelbagai tarikan dalam kawasannya bagi menokok-tambah kewujudan Taman Pertanian Sabah di Lagud Sebrang yang selama ini telah menjadi tumpuan ramai di Malaysia,” kata Simon.
Simon menambah, Majlis Pelancongan Daerah Tenom yang sudah wujud sejak sekian lama bakal diaktifkan dengan melibatkan pelbagai pihak yang mengusahakan sektor pelancongan dan berharap dapat memasukkan zon utara Melalap sebagai destinasi baharu.
Taman Rekreasi Batu 15 merupakan kawasan perkelahan sungai yang lengkap dengan kemudahan mandi-manda, pemanggangan, pondok dan rumah inap. Manakala Kebun Rekreasi Lindopon merupakan gabungan kolam ikan, kebun buah-buahan, tapak perkemahan dan trekking.

Lokasi kapal pejuang Australia terhempas di Ulu Pangalat pula memiliki nilai sejarah yang belum diterokai. Serpihan bangkai kapal perang masih bertebaran di serata tempat dan malahan bahagian besar kapal kian tertanam dan diselaputi lumut oleh hakisan tanah. Taman Rekreasi, Perkemahan dan Perkelahan Sukim Sarat yang sedang dibangunkan menawarkan peranginan ala resort yang memiliki café, perkelahan tepi sungai, kolam ikan, tapak perkemahan di bawah pohon-pohon semulajadi dan ‘flying fox’.
Sementara itu, Piolungan tempat pertemuan dua kuala sungai dan Tapak Perkemahan Leo dibangunkan dengan mengekalkan keaslian tumbuhan dan permukaan tanah. Di Piolungan bakal ditawarkan kepada pengkaji bidang biologi, agronomi atau klimatologi untuk menyelongkar misteri perbezaan suhu dan tumbuhan dua batang sungai yang bertemu itu. Manakala di Tapak Perkemahan Leo menawarkan suasana mencabar bagi perkemahan melakukan pelbagai aktiviti termasuk mempelajari kemahiran menoreh getah dan bersawah.
MOTOSIKAL empat roda yang terdapat di Kebun Rekreasi Lindopon.


Perkampungan Tradisi Pamilaan Villa yang memiliki lima buah rumah tradisi suku kaum Dusun Tambunan menawarkan suasana kehidupan lama masyarakat itu melalui interaksi Kaamatan. Pesta boleh diadakan pada bila-bila masa kepada perantau yang tidak sempat meraikan perayaan itu di kampung sendiri. Kubu tentera Jepun di Mosologi pula adalah tinggalan yang kian terhakis, tempat di mana kapal perang Australia ditembak sebelum jatuh di Ulu Pangalat. Di kubu itu penduduk kampung menerima cerita tentang keperitan hidup tentera Jepun pada akhir zaman pendudukan mereka di Borneo Utara.
Tidak jauh dari tempat itu, pihak Taman Sabah telah membuka Taman Banjaran Crocker di Ulu Sumbiling yang kini menjadi lokasi kajian bagi habitat fauna dan flora. Tempat ini juga boleh dikunjungi orang ramai sepanjang masa.

Baik Ketua Kampung Kg Pamilaan, KK Johnny Borok mahupun Ketua Kampung Kg Ulu Tepoh, KK Taimin Majigi, mereka sama-sama berharap agar pihak kerajaan dapat memberi perhatian terhadap penyediaan kemudahan awam di tempat-tempat pelancongan yang sedang diusahakan.

Lawatan tapak tempat-tempat pelancongan hujung minggu lalu diketuai Pengerusi Persatuan Alumni St Pius, Philip Basalant diiringi pengusaha Wasai Tour, Justina Datuk Dusing.
KEBUN Rekreasi Lindopon dari satu sudut pandangan.

GABRIEL mengiringi Philip dan rombongan meninjau Kebun Rekreasi miliknya.

ZAMRI memberi taklimat kepada Justina mengenai Kolam D’Sebrang.


SUASANA pertandingan memancing di Kolam D’Sebrang.

KOLAM D’Sebrang tenang mengalu-alukan pengunjung.


ROMBONGAN lawatan tapak bergambar di Kolam D’Sebrang

Oleh : Henry Bating

Thursday, March 13, 2014

Variabel saintifik habitat ‘Dukaruk’ ditemui di Piolungan

Siri I/II

Oleh HENRY BATING

DUKARUK dimasak campur tuntul (siput sungai).
VARIABEL kajian saintifik mengenai habitat ‘Dukaruk’ ditemui di Piolungan. Piolungan adalah tempat dua kuala sungai bertemu iaitu Sungai Pamilaan di sebelah kanan dan Sungai Tailaan di sebelah kiri. Piolungan terletak di Pamilaan Villa 23km dari Pekan Tenom. Dua batang sungai itu menyerlahkan ciri berbeza.
Ketua Belia Pamilaan Villa, Julius Elip memberitahu suhu air di Sungai Pamilaan agak dingin manakala suhu air di Sungai Tailaan agak panas. Julius menambah, di sepanjang Sungai Pamilaan tumbuh liar subur di tebing dan batu berlumut satu spesies sayuran yang dalam dialek Dusun disebut ‘Dukaruk’ di mana tumbuhan itu tidak terdapat di sepanjang Sungai Tailaan.
Dalam lawatan tapak pelbagai destinasi pelancongan yang sedang diusahakan, Pengerusi Persatuan Alumni St Pius, Philip Basalant menegaskan bahawa ciri berbeza dua batang sungai itu memerlukan kajian lanjut.
“Ciri berbeza di dua batang sungai itu dapat dijadikan fokus kajian saintifik yang boleh ditawarkan kepada para pengkaji. Pertama sekali, kita perlu memastikan validiti data itu di samping mengumpul faktor-faktor berkaitan untuk dijadikan asas kalangan saintis untuk datang menjalankan kajian,” kata Philip graduan major Ukur Tanah dari United Kingdom.
DUKARUK tumbuh di tebing sungai dan pada batu berlumut.

Dukaruk adalah tumbuhan spesies keladi berwarna hijau. Dukaruk biasanya tumbuh di tebing-tebing sungai. Daun, batang dan ubi Dukaruk boleh dimasak sebagai hidangan. Dukaruk biasa dimasak campur ikan, tuntul (siput) atau pandit (usus halus) kijang. Masyarakat setempat sejak dahulu-kala telah menjadikan ‘Dukaruk’ sebagai sebahagian hidangan istimewa yang ternyata selamat dimakan kerana asli dan tidak tercemar oleh sebarang bahan kimia. Sayuran Dukaruk juga kadangkala dijual di tamu.
Dalam lawatan tapak tersebut, sebanyak enam lokasi dilawati rombongan kira-kira 30 orang dalam konvoi 10 motosikal dan 11 buah kenderaan. Destinasi pertama adalah di Kebun Rekreasi Lindopon milik Gabriel Etim, kedua Kolam D’Sebrang milik Zamri Hj Hashim, ketiga Taman Rekreasi, Perkemahan dan Perkelahan milik Sukim Sarat, keempat Piolungan pertemuan dua kuala sungai, kelima Tapak Perkemahan Leo dan keenam Perkampungan Tradisi Pamilaan Villa. Selesai lawatan tapak, mesyuarat diadakan di Dewan Sarat, Lologubon.

PERTEMUAN Sungai Pamilaan (kanan) dan Sungai Tailaan (kiri) serlah variabel kajian saintifik.

Turut hadir Pemimpin Kemajuan Rakyat (PKR) Melalap, Simon Mamat, Pesuruhjaya Pengakap Daerah Tenom, Sami Jiman, pengusaha Wasai Tour, Justina Datuk Dusing, Ketua Kampung Kg Pamilaan, KK Johnny Borok, Ketua Kampung Kg Ulu Tepoh, KK Taimin Majigi dan pengusaha pelancongan di Sumbiling, Chinly Moniu.
Dalam reaksinya ketika mesyuarat, Sami menyatakan pihaknya akan memanfaatkan keistimewaan semua lokasi yang dilawati apabila pihaknya mengadakan perkemahan pengakap.
“Seperti yang kita maklum, aktiviti pengakap melibatkan persekitaran alam semulajadi. Pengakap memerlukan kawasan hutan, pengakap juga memerlukan kawasan sungai dan yang paling penting amatlah baik kiranya tapak perkemahan mempunyai kemudahan asas seperti bekalan air, elektrik, tandas awam dan tapak khidmat masyarakat seperti bersawah dan berkebun,” kata Sami.
Sami yang turut diiringi dua pemimpin pengakap menambah, “sepanjang lawatan tapak tadi, kami mendapati pohon-pohon kayu semulajadi yang dibiar tumbuh di seberang-menyeberang sungai amat sesuai direntangkan tali untuk aktiviti flying fox.”
Menurut Sami, pihaknya juga berharap dapat menubuhkan satu pasukan pengakap kembara di Pamilaan bagi membantu usaha merangsang pertumbuhan pelancongan kampung itu yang berasaskan perkemahan, perkelahan, trekking, kolam rekreasi dan kebun buah-buahan.

SAMI (kanan) adakan perbincangan menentukan tapak perkemahan pengakap


Kebun Rekreasi Lindopon dan Kolam D’Sebrang telah diusahakan sejak beberapa tahun lalu dan sudah mula menerima kehadiran pelancong. Manakala Taman Rekreasi Sukim sedang dalam pembinaan untuk dijadikan sebagai mini resort, sementara Piolungan dan Tapak Perkemahan Leo dikekalkan dalam keadaan semulajadi tanpa mengganggu bentuk permukaan bumi.
Siri akhir esok mengupas ciri-ciri pelancongan yang ditawarkan di setiap enam lokasi pelancongan tersebut.


KOMBINASI sungai dan hutan jadi tapak sesuai perkemahan pengakap.




TAMAN rekreasi yang mengekalkan pohon kayu semulajadi bakal jadi tapak uji kemahiran pengakap.

SUKIM memberi taklimat kepada Philip dan Justina mengenai mini resort yang diusahakannya.

PENGAKAP boleh melakukan aktiviti ‘flying fox’ di tempat ini.


JULIUS (kiri) bersama Belia Pamilaan Villa tunggak melestari destinasi pelancongan. 

Keratan akhbar Utusan Borneo edisi 11 Mac 2014

Sunday, March 9, 2014

Homestay Pamilaan sedia tampung pelajar universiti berkampung ( Siri 4/4 )


Siri 4 (Akhir)

Oleh HENRY BATING


PHILIP BASALANT
HOMESTAY Pamilaan mempunyai kriteria yang diperlukan oleh kalangan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) untuk menjalankan penyelidikan bahasa, sastera dan budaya termasuk mengadakan khidmat masyarakat berkaitan warisan tradisi.
Rosliah Kiting, Pensyarah Kanan bahasa Kadazandusun di Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjong Malim, Perak memberitahu pelajar di fakulti itu memiliki program tinggal bersama penduduk kampung untuk menjalankan penyelidikan dan khidmat masyarakat dalam tempoh pengajian mereka.
“Aktiviti pelajar bersama penduduk disusun rapi di mana pada kebiasaannya mereka berada di suatu perkampungan dalam tempoh sehingga lima hari,” kata Rosliah ketika memberi reaksi selepas menyertai majlis sambutan rombongan tetamu pertama di Homestay Pamilaan yang terletak di lereng pinggir dataran tanah tinggi Lologubon, kira-kira 25km dari Pekan Tenom 1 Disember lalu.
Rosliah menyatakan bahawa sumber-sumber yang terdapat di kampung itu seperti warga emas sebagai responden pengetahuan tradisi, alam semulajadi untuk mengambil sampel kajian,  cara hidup bercucuk-tanam, berternak dan generasi yang masih menuturkan bahasa Kadazandusun amat sesuai sebagai lokasi pelajar memperkembangkan teori yang mereka pelajari di kampus.
“Sejauh penyelidikan dan khidmat masyarakat bekaitan dengan bahasa, sastera, budaya dan masyarakat Kadazandusun, maka Homestay Pamilaan ini memiliki kriteria untuk dijadikan sebagai lokasi,” kata Rosliah.
ROSLIAH KITING

Rosliah menambah, projek kajian dan khidmat masyarakat pelajar universiti itu pada kebiasaannya diakhiri dengan seminar, simposium atau malahan kongres juga boleh diadakan dengan menjemput para penyelidik membentangkan hasil kajian mereka.
“Seminar atau kongres itu bukan sekadar untuk peringkat daerah atau negeri, malahan untuk peringkat kebangsaan sekalipun boleh diadakan dan saya melihat Homestay Pamilaan mampu menjadi venue kepada program yang besar seperti itu,” kata Rosliah yang berasal dari Tamparuli.

Pengerusi Persatuan Alumni St Pius Pamilaan, Philip Basalant yang menyambut baik potensi Homestay Pamilaan menjadi tempat pelaksanaan Kongres Bahasa Kadazandusun Peringkat Kebangsaan memaklumkan bahawa lokasi yang sedang dimajukan menjadi destinasi pelancongan itu sudah memiliki kemudahan asas yang minimum dan sedang diperkembangkan untuk menampung keperluan rombongan yang datang.

“Tujuan kami selain membuka peluang baru sumber ekonomi kepada penduduk, kami juga berusaha untuk memberi pendedahan kepada penduduk kampung untuk mengendalikan program-program yang melibatkan masyarakat umum peringkat negeri dan kebangsaan,” kata Philip pesara Penolong Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur Negeri Sabah.
Dalam tempoh enam bulan ini, Alumni St Pius telah menyusun rangka kerja untuk memperkenalkan tiga pakej pelancongan meliputi pakej perkemahan, pakej penggambaran tradisi padi dan penghasilan kraf.
Penasihat Persatuan Alumni St Pius, Stanley P Hill dalam ucapannya menyatakan sebagai penasihat, pihaknya memberi sokongan penuh terhadap apa saja program yang dijalankan persatuan khususnya dalam menjadikan Homestay Pamilaan sebagai destinasi penting pusat lawatan, pusat kajian dan pusat persidangan.
Di dataran tanah tinggi Lologubon tempat letaknya lokasi Homestay Pamilaan turut tersedia padang permainan, dewan yang dilengkapi kemudahan audio-visual, pentas dan ruang perhimpunan. Kira-kira 5km dari tempat ini terdapat air terjun (Wasai) Pamilaan yang menawarkan pengembaraan lasak pacuan empat roda, motosikal dan berjalan kaki.
Di rumah-rumah penduduk, rombongan pelawat boleh menjalankan pelbagai aktiviti seperti menjala, melastik, menarik kerbau, rampanau dan bermain gasing. Sawah penduduk turut mengalu-alukan pelawat mencuba bertani manakala kebun getah yang luas menawarkan kesempatan kepada pelawat untuk mencuba kemahiran menoreh.

Stanley diberi penghormatan menjadi rombongan tetamu pertama di lima buah rumah tradisi itu sebagai junjungan kasih terhadap komitmen beliau menjadi Guru Besar St Pius Pamilaan sejak sebelum kemerdekaan antara 1962-1966. Nama Stanley turut diabadikan pada papan tanda jalan homestay sebagai simbol kejayaan kalangan bekas muridnya memperbaiki kehidupan.
Turut hadir Ketua Kampung, KK Johnny Borok dan pengusaha Olumis Batik Borneo, Justina Datuk J.B. Dusing.

Sebarang pertanyaan mengenai pelancongan di Pamilaan boleh disampaikan kepada Setiausaha II, Stanly Leo di nombor 0198120553, Philip (0198830535) dan Justina (0195884535). 

STANLEY merasmikan ‘Jalan Homestay Pamilaan Mr Stanley P Hill’
 diperhatikan Philip dan Stanly Leo (kiri)

STANLEY bergambar bersama sebahagian bekas pelajarnya
di St Pius Pamilaan ketika menjadi Guru Besar 1962-1966

STANLEY diiringi Stanly Leo disambut penduduk


STANLEY beramah-mesra dengan penduduk sambil 
menunjukkan ‘suki linutau komis’

DARI kiri Justina, Philip, Stanley, isteri dan rombongan 
memerhatikan persembahan di hadapan rumah tradisi


SAMBUTAN ‘sinompuru’ dan kanak-kanak bercerita beramai-ramai 
menyambut ketibaan rombongan tetamu ke rumah tradisi

SEBAHAGIAN hadirin yang turut serta meraikan sambutan
 tetamu di rumah-rumah tradisi Homestay Pamilaan


ANGELINE Francis ketua rumah Lologubon memberi taklimat kepada tetamu

Oleh HENRY BATING
6 Dis 2013 @UtusanBorneo, Rencana.

Thursday, February 27, 2014

Tradisi Mongoi Panau - Warisan jalinan kasih sayang dan persaudaraan


Oleh HENRY BATING


PENGANTIN perempuan diring keluar dari rumah 
keluarganya untuk diarak ke rumah pengantin lelaki
TRADISI ‘mongoi panau’ dalam adat perkahwinan masyarakat Dusun di pedalaman memberikan signifikan terhadap hubungan persaudaraan antara dua keluarga pasangan berkahwin. ‘Mongoi panau’ dalam pengertian secara gramatikal bermaksud ‘rombongan pergi menjemput pengantin perempuan diarak ke rumah pengantin lelaki’. Namun demikian proses ‘mongoi panau’ tidak semudah seperti yang digambarkan oleh frasa itu.

‘Mongoi panau’ melibatkan beberapa rombongan lelaki datang ke rumah pengantin perempuan untuk tujuan menjemput pengantin berkenaan ke rumah lelaki. Keluarga pengantin perempuan yang dalam istilah ‘polintuhun’ atau mengizinkan anak gadis mereka dikahwini lelaki pilihan dan seterusnya bersatu dengan keluarga lelaki mengenakan beberapa fasa upacara bagi melambat-lambatkan masa ‘polintuhun’.

PENGANTIN perempuan disambut suami dan diraikan penuh gambira bagi 
menandakan seorang ahli keluarga baru sudah datang ke tengah-tengah lingkungan keluarga lelaki

Upacara yang diisi menghadap hidangan bersama dan saling berkenalan antara ahli keluarga dan sanak saudara kedua belah pihak secara tersiratnya menunjukkan rasa hati keluarga perempuan yang terlalu sukar untuk melepaskan anak gadis mereka menjadi milik keluarga lelaki. Setelah perkahwinan itu, segala kapasiti anak gadis dalam keluarga ibu bapanya akan beralih ke keluarga lelaki. Segala tenaga, kerajinan, kepakaran dan keistimewaan anak gadis itu akan beralih ke lingkungan keluarga suami.

Rombongan ‘mongoi panau’ yang datang ke rumah pengantin perempuan didahului kumpulan ‘mongoi pamampang’. Rombongan itu berperanan memberi isyarat kepada keluarga perempuan bahawa menyusul mereka sedang bergerak rombongan ‘mongoi panau’ yang berperanan mengajak pengantin perempuan ke rumah lelaki.

Pengantin perempuan akan berada di dalam bilik diiringi para sahabat ‘umpama dayang-dayang’ sementara rombongan mongoi panau diraikan. Setelah melewati pelbagai upacara, barulah rombongan ‘mongoi panau’  dibenarkan mengetuk pintu bilik, masuk bilik dan menarik tangan pengantin perempuan untuk ‘lumintuhun’ atau untuk pengantin itu mengucapkan selamat tinggal kepada keluarganya.

PERSANDINGAN tradisi Jackson Jasri dan Mery Angel


Dalam upacara yang lebih tersusun, pertama sekali rombongan ‘mongoi panau’ disambut di halaman rumah sambil bersapa-sapaan menggunakan bahasa tersirat dan berbunga-bunga. Di halaman rumah itu juga dihulurkan minuman tradisi sebelum dibenarkan naik ke rumah. Sampai di pintu rumah, sedia menanti satu benteng menghulur hidangan makanan dan minuman sebelum dibenarkan masuk. Kadang kala peringkat itu memakan masa sehingga beberapa puluh minit sebelum mendapat laluan masuk ke dalam rumah dan bersembang di ruang tamu.
Di ruang tamu, ahli keluarga dan sanak saudara pengantin perempuan meraikan rombongan ‘mongoi panau’ dengan hidangan. Dalam suasana itu, kenal-mengenali antara kedua belah pihak keluarga berlaku. Kedua belah pihak dapat mengenal jalinan persaudaraan hasil perkahwinan itu. Maka tahulah mereka yang mana satu ‘amod’ (besan), ‘iwan’ (mentua), ‘ipag’ (ipar antara lelaki), ‘along’ (ipar antara perempuan), ‘soruwoi’ (pasangan masing-masing kepada dua adik-beradik) dan seumpamanya.

ANTARA set hidangan yang disajikan kepada rombongan ‘mongoi panau’


Pihak tuan rumah pada hakikatnya mahu melambat-lambatkan pemberian keizinan kepada pengantin perempuan untuk diarak ke rumah lelaki. Perkara itu dilakukan kerana suasana berkenaan merupakan sesuatu yang amat menyedihkan bagi mereka. Justeru, ahli-ahli rombongan ‘mongoi panau’ dengan segala daya upaya berusaha mahu melewati peringkat-peringkat sajian yang disediakan oleh keluarga pengantin perempuan. Selesai majlis beramah-mesra di ruang tamu, tatkala ahli rombongan ‘mongoi panau’ mahu mengetuk dan memasuki bilik bagi menjemput pengantin perempuan, satu peringkat hidangan lagi disajikan di pintu bilik.

Jika dilihat peringkat-peringkat sajian makanan dan minuman yang diberikan, kelihatannya kurang masuk akal dan tidak manusiawi menurut pandangan mata zaman sekarang. Tapi itu bukan tafsirannya. Justeru, menyusul rombongan ‘mongoi ahau’ atau pergi membantu rombongan pertama untuk melewati peringkat-peringkat hidangan. Rombongan ‘mongoi ahau’ akan membantu rombongan pertama untuk menghadapi hidangan-hidangan bagi melemahkan benteng-benteng yang telah disediakan dan berusaha ‘merebut’ pengantin perempuan diarak ke rumah pengantin lelaki.

AHLI rombongan ‘mongoi panau’ yang harus melewati pelbagai rintangan
 untuk menjemput pengantin perempuan ke rumah pengantin lelaki


Menyusul rombongan ‘mongoi ahau’ adalah rombongan ‘mongoi babo’ yang berperanan membantu ahli rombongan terdahulu ‘merebut’ pengantin perempuan. Rombongan ini juga mahu mempastikan tiada mana-mana ahli rombongan tertinggal di rumah keluarga perempuan tatkala pengantin diarak dengan penuh ‘kemenangan’ diiringi paluan gong dan ‘pangkis’ (teriakan kegembiraan) ke rumah lelaki.

Setiba di rumah pengantin lelaki, pengantin perempuan diterima dengan penuh kemesraan, kegembiraan dan kebanggaan kerana seorang ahli keluarga baru sudah datang ke tengah-tengah mereka. Ahli-ahli rombongan juga diraikan dengan penuh kesyukuran di atas susah payah mereka melepasi pelbagai benteng mengajak pengantin perempuan meninggalkan rumah keluarganya.

Tradisi ‘mongoi panau’ masih diamalkan penduduk Kg Pamilaan, Tenom dan pada 22 Februari lalu turut diadakan ketika perkahwinan antara Jackson Jasri dan Merry Angel Balou.

Keratan akhbar Utusan Borneo 27 Feb 2014

PENGANTIN perempuan menerima tanggungjawab pertama di rumah keluarga lelaki dengan memulakan sajian minuman kepada hadirin


Oleh HENRY BATING
 
 
Blogger Templates